ქუთაისი

ყოვლადწმიდა მარიამ ღვთისმშობლის უმანკოდ ჩასახვის სახ. საკრებულო

ნიუ პორტის ქ. 10, 4600 ქუთაისი

 

ღვთისმსახურება

წმიდა წირვა

  • ყოველდღიურად - 9:00 სთ.
  • კვირადღეს - 11:00 სთ.

საკონტაქტო მისამართი

წინამძღვარი
მ. გაბრიელე ბრაგანტინი - მობ.: +995 599 539 744

 

ადგილმდებარეობა

ქუთაისის თეატრთან ახლოს

 

ისტორია

აღმოსავლეთის და დასავლეთის ეკლესიებს შორის წარმოშობილი წინააღმდეგობანი 1054 წელს სქიზმით დამთავრდა. მაგრამ უნდა აღინიშნოს, რომ ქართულ ეკლესიას დავაში მონაწილეობა ამ მიუღია, არ შეუწყვეტია ძმური ურთიერთობა რომის ეკლესიასთან, უფრო მეტიც, XVIII საუკუნის მეორე ნახევრამდე ქართული ავტოკეფალური ეკლესია თავის დიპტიქში რომის პაპს პირველ ადგილზე მოიხსენიებდა.

1229 წელს საქართველოში პირველი მისიონერები, მინორიტი-ფრანცისკელები შემოვიდნენ მღვდელ-მონაზვნის, იაკობ რუსანელის, ხელმძღვანელობით, ხოლო 1240 წელს თბილისში დაარსდა დომინიკელთა მონასტერი. 1328 წლის 9 აგვისტოს რომის პაპმა, იოანე XXII-მ, საეპისკოპოსო ტახტი სმირნიდან თბილისში გადმოიტანა და პირველ ეპისკოპოსად დანიშნა დომინიკელი იოანე ფლორენციელი, რომელიც საქართველოში 1318-1347 წლებში მოღვაწეობდა. თბილისის კათოლიკურმა საეპისკოპოსომ იარსება XVI საუკუნემდე, ოსმალების შემოსევამდე.

დასავლეთ საქართველოში კათოლიკე მისიონერების შესახებ პირველი ისტორიული წყაროები XVII საუკუნიდან დასტურდება:

1625 თეათინელების ჩამოსვლა ქუთაისში _ გამოირჩეოდნენ ექიმობა-დასტაქრობით.
1626 რომის პაპის _ ურბან VII-ის წერილობითი მიმართვა იმერეთის მეფისადმი.
1644-46 დონ კრისტოფორო დე კასტელის მოღვაწეობა ქუთაისში. მეფე ალექსანდრე III
თავის ოჯახთან ერთად წირვას ესწრებოდა, მან “საბუთის ქაღალდით მისცა დიდათ შესანიშნავი წმინდა სოფიოს ეკლესია და რამდენიმე სახლიც თავის პალატთან ახლოს”. ერთ-ერთი ვარაუდით, წმ. სოფიის ეკლესია მდებარეობდა მწვანეყვავილას მიდამოებში.
1650 პირველი ქართველი, ვინმე ანდრეა სამეგრელოდან (ჯერემიას გვარით
ცნობილი), საჯაროდ იცავს დისერტაციას ფილოსოფიასა და ღმრთისმეტყველებაში რომში, ურბანოს კოლეგიუმში.
1660-70-იანი წწ. იმერეთში მოღვაწეობენ კაპუცელები, ფრანცისკელები და
თეათინელები.
1674 მეფე ბაგრატი რომის პაპს სთხოვს, გამოაგზავნოს “ორიოდე კაი მეცნიერი და
კაი ექიმი პატრი მათის კაი საექიმოს წალმებით და წიგნებით...”
1705 (1735) ქუთაისში დაარსდა საეკლესიო საძმო “სავარდი”.
1705, 12 სექტემბერი: “მე იმერთა მეფე, ძე არჩილის, სოლომონ დავითიანი წყალობის
წიგნს გიწერ ქუთაისს მდგომ პატრებს, აქ მყოფს და მომავალს. მათი უმაღლესობის, ბატონის ბიძის ჩემისაგან, ბრძანება გქონებოდათ საყდარი გედგათ და შემდგომად მისსა მეც წყალობა გიყავი და გიბოძე, ახლა რომ საყდარი გიდგია, ის ადგილი...”
1735 დაარსდა სამრევლო სკოლა.
1814 ჩაიყარა ეკლესიის ახალი შენობის საძირკველი. აშენდა კედლები. ძმებმა აკოფაშვილებმა, მამის ანდერძის თანხმად, შესწირეს ეკლესიას “საყდრის წინა ადგილი”.
1846 რუსეთის მთავრობამ საქართველოდან განდევნა ლათინური წესის უცხოელი პატრები. ქუთაისის კათოლიკური ეკლესიის წინამძღვრად დაინიშნა დონ ანტონ გლახაშვილი. მან დონ გაბრიელ ასლანიშვილის, თავად გაბრიელ იოსების ძე ანდრონიკაშვილისა და სხვების დახმარებით დააჩქარებინა ეკლესიის მშენებლობა.
1862, 4 ნოემბერი: ეკლესიის ახალი შენობის კურთხევა.
1879 აიგო სამრევლო სასწავლების შენობა (ზაქარია ჭიჭინაძე, 1903: “ქუთაისის
ქართველი კათოლიკობა არის დაბრძნილი ერი. ბევრად სხვებზე მაღლა
მდგარნი.. განათლების მიმდევარნი... ქართველობის მხრითაც სრულს ქართულს მკვიდრს საფუძველს წარმოადგენენ”).
1892 ეკლესიის კარის წინ ივანე ყაუხჩიშვილის შემწეობით აშენდა “გუმბათიანი თლილი ქვის ბჭე”.
1897 რუსეთის იმპერიის საყოველთაო აღწერით ქუთაისში 32 476 მოსახლიდან 545 იყო კათოლიკე, ხოლო მთელ ქუთაისის გუბერნიაში აღრიცხულია 5 525 კათოლიკე.
1903, მაისი: ქუთაისს ეწვია კათოლიკე ეპისკოპოსი _ ბარონი ედუარდ როკი
ტირასპოლიდან, რომელიც ჩამოსული იყო საქართველოში ბათუმის ახალი ეკლესიის საკურთხებლად.
1913 ეკლესია იკურთხა ეპისკოპოს კესლერის მიერ.
1923, 20 დეკემბერი: ეკლესიის საბჭომ მიიღო “ნორმალური წესდება ქუთაისის რომის კათოლიკეთა რელიგიური საზოგადოებისა ანუ სამრევლოსა და სხვადასხვა ეროვნების და ტიპიკონისა”.
1939, 20 აპრილი: მიუხედავად ხელისუფლებისმკაცრი რეპრესიებისა, მრევლის 17-მა
წევრმა (აქედან 16 ქალბატონია), მაინც მოაწერა ხელი მოთხოვნას: “თუ შეიძლება, მოგვეცეს საშუალება ეკლესიაში მღვდელმოქმედებისა”.
1939, 29 ივნისი: ქუთაისის საქალაქო საბჭოს პრეზიდიუმის სხდომის
დადგენილებით, “ქუთაისის ქართველს კათოლიკეთა საზოგადოებას” ეკლესიასთან ერთად ჩამოერთვა სამრევლო შენობა, ორსართულიანი სახლი გალავნის გარეთ. ეკლესიის შენობათა კომპლექსი უნდა გადაცემულიყო მუზეუმისთვის, მაგრამ დიდი ხნის განმავლობაში ის საწყობად იყო ქცეული.
1943 გარდაიცვალა მოძღვარი დონ დამიანე სააკაშვილი, რომელიც ეკლესიის
დახურვის შემდეგაც მუშაობდა ეკლესიის დარაჯად და იქვე ეკლესიის ბაღში იქნა დაკრძალული ყოველგვარი ქრისტიანული ნიშნის გარეშე.
1960 შენობა _ კათოლიკური ნიშნის გარეშე _ აყვანილია აღრიცხვაზე, როგორც
არქიტექტურის ძეგლი.
1971, 15 ოქტომბერი: ზაქარია ფალიაშვილის დაბადების 100 წლისთავთან
დაკავშირებით, ეკლესიის შენობაში გაიხსნა საკონცერტო დარბაზი,
რომელმაც იარსება დაახლოებით 10 წელი.
1987 ამ წლიდან კათოლიკე მორწმუნე ოჯახებმა არაერთხელ მიმართეს ხელისუფლებას ეკლესიის მათზე გადაცემის მოთხოვნით.
1989 ეკლესიის კომპლექსი უკანონოდ დიკავეს მართლმადიდებლებმა.
1992 წმიდა საყდრის სახელმწიფომ, ერთ-ერთმა პირველმა, ცნო საქართველოს დამოუკიდებლობა და დაამყარა მასთან დიპლომატიური ურთიერთობა; თბილისში პირველ დესპანად დაინიშნა ჟან პოლ გობელი, რომელმაც ქუთაისში ჩაატარა პირველი წირვა 1994წლის 13 მაისს.
1994 იტალიიდან, ვერონიდან, ჩამოდიან უფლისა ჩვენისა იესო ქრისტეს წმინდა სტიმატელთა კონგრეგაციის მღვდელმონაზვნები _ მამა ჯუზეპე პაზოტო და მამა გაბრიელე ბრაგანტინი, ხოლო 1998 წ. მამა კარლო დი სტეფანო და მამა ლუიჯი მანტოვანი.
1996 ვერონიდან ჩამოდის წმინდა იოსების პატარა ქალიშვილების კონგრეგაციის
სამი მონაზონი: ლორედანა მონეტი, ემა ლიზაპრანდო, ანა მარიამ კრიველარი, 2001 წ. კი _ ჯოზეფინა ნჯოკი ნჯუე, კენიიდან.
2000 რეგისტრაციაში გატარდა საზოგადოება “სავარდი”, როგორც XVIII საუკუნის დასაწყისიდან არსებული ამავე სახელობის საძმოს მემკვიდრე.
2002, 5 აპრილი: სასამართლოში აღიძრა სარჩელი საქართველოს პრეზიდენტის
წინააღმდეგ ეკლესიის დაბრუნების მოთხოვნით, ვინაიდან კათოლიკური ეკლესიის ყველა წინადადება ურთიერთშეთანხმების მისაღწევად
დარჩა უპასუხოდ.

ქუთაისის კათოლიკური ეკლესიის
მოძღვართა ნუსხა:

1644-46 მამა დონ კრისტოფორო დე კასტელი
1670-იანი წწ. მამა ანჯელო ვეტერბოვლი
1690-1738 წწ. პოლონელი იეზუიტი მამა ივანე გოსტოვსკი
1740-იანი წწ. მამა ნიკოლა რუთილიანი
1767-1777 წწ. მამა იოანე ხუცესი (ხოჯაშვილი)
1817-1826 წწ. მამა ფილიპე (რომაელი)
1820-იანი წწ. მამა აკოფაშვილი (ქუთაისელი), მამა გიორგი (ქუთაისელი)
1840-იანი წწ. მამები ქერუბინო (სარაციელი), პეტრე ხარისჭირაშვილი
1846-1884 წწ. დონ ანტონ გლახაშვილი
1890-იანი წწ. დონ გაბრიელ ასლანიშვილი
1903-1939 წ. 1 აპრილამდე დონ დამიანე სააკაშვილი
1994 წ. მამა ჯუზეპე პაზოტო და მამა გაბრიელე ბრაგანტინი
1996 წ. წინამძღვარი: მამა გაბრიელე ბრაგანტინი
1998 წ. მამა კარლო დი სტეფანო და მამა ლუიჯი მანტოვანი

კათოლიკური ეკლესიის ისტორიის შემსწავლელი ჯგუფი მადლობას მოახსენებს ყველას, ვინც დაეხმარა მასალების მოძიებაში და ვინც მომავალშიც გაუწევს დახმარებას ქუთაისის კათოლიკური ეკლესიის ნამდვილი ისტორიის კვლევაში.